Gefeliciteerd, je zit in de OR! Alles wat je als OR-lid moet weten, maar niemand je vertelt. Zo’n titel maakt nieuwsgierig. Rob Kusters, eigenaar en directeur van adviesbureau Atim, weet na jarenlang OR’s adviseren en trainen blijkbaar een hoop ‘OR-geheimen’. En die gaat hij nu in zijn nieuwste boekje blootleggen. Nou mag je titels best met een klein korreltje zou nemen, maar – spoiler! – dit boekje bevat geen weetjes of tips die een ‘aha’, ‘wauw’ of ‘dat had ik altijd al willen weten’-reactie oproepen. En sappige details (waar ik stiekem op hoopte) staan er al helemaal niet in. Al lezende vroeg ik me zelfs af of de titel wel echt bij dit boekje hoort.
Maar nuttig is het wel. Kusters beschrijft een methode om met de bestuurder te overleggen. Hij noemt het ‘praktijkspraak’. De kern van de methode is kortgezegd: maak je zorgen. Daar kun je vervolgens Kusters’ ‘ontzorgmethode’ op loslaten. Het is een methode om vroegtijdig bij de ontwikkelingen in de organisatie betrokken te zijn. En om de stem van de achterban daarbij mee te nemen en te gebruiken. Die stem is belangrijk, aangezien vertegenwoordigen van de medewerkers een van de kerntaken van de OR is.
Het boekje is vooral geschreven voor startende OR-leden. Maar ook doorgewinterde OR-leden kunnen er hun voordeel mee doen. OR’s die in een vechtmodus zitten of vaak met de wet wapperen, kunnen daar via praktijkspraak uitstappen. Al is dat een cultuurverandering en dat is natuurlijk nooit makkelijk.
Kusters adviseert OR-leden tussen de regels door te luisteren als ze met de bestuurder in gesprek zijn. Leuk is dat wie in zijn boekje tussen de regels door leest een hoop extra informatie opdoet. Misschien zijn dat wel die dingen die niemand je vertelt. Kusters vertelt ze ook niet. Je mag ze zelf ontdekken. Ik geef er twee weg: ken elkaar en wees geen vecht-OR, dan hou je het leuk.
Als je na het lezen van dit boekje nog steeds alles wilt weten wat je als OR-lid moet weten, kun je natuurlijk altijd een doorgewinterde OR-collega flink bevragen. Dan heb je meteen een mooie oefening in vragen en doorvragen.