Medewerkerstevredenheids-onderzoek als belangrijke graadmeter
Hoe kun je daar als ambtelijk secretaris aan bijdragen?
Door Porto Franco en Geraldo Kumeling
Hoewel een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) niet wettelijk verplicht is, kan het helpen om psychosociale arbeidsbelasting, zoals werkstress of een slechte werkcultuur, vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Dit laatste valt wel onder de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens de Arbowet.
Door de percepties en gevoelens van medewerkers te verzamelen, kunnen werkgevers begrijpen welke aspecten van de werkcultuur goed werken en welke verbeteringen nodig zijn. Organisaties die actief luisteren naar hun medewerkers en inspelen op hun feedback, bouwen een sterke reputatie op als goede werkgever. Dit kan helpen bij het aantrekken van talent en het behouden van huidige medewerkers. Door gesignaleerde knelpunten aan te pakken en te verbeteren, kan de organisatie tijdig ingrijpen en de motivatie van hun medewerkers verhogen. Dit helpt bij het behouden van waardevolle medewerkers.
De ondernemingsraad speelt hierin een belangrijke rol. Hij kan fungeren als spreekbuis voor de medewerkers en zorgen dat de uitkomsten van het MTO serieus worden genomen en opgevolgd.
Als ambtelijk secretaris kun je gebruikmaken van de checklist (op de volgende pagina) om de OR te helpen ervoor te zorgen dat het MTO een nuttige bijdrage levert aan verbetering van de organisatie.
Dus…
Een MTO is een krachtig hulpmiddel om de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers te meten en te verbeteren. Met jouw advies en ondersteuning kan de ondernemingsraad een cruciale rol spelen bij het uitvoeren van het MTO én het omzetten van de aandachtspunten in verbeteringen.
Checklist
Activiteiten voorafgaand aan het MTO
□ Vraag naar het doel van het MTO: Wat willen we bereiken?
□ Maak van tevoren afspraken over hoe met de resultaten van het MTO om te gaan.
□ Kunnen alle medewerkers meedoen aan het MTO? Ook gedetacheerde medewerkers?
□ Komen binnen de vragen alle onderwerpen aan bod?
□ Inventariseer binnen de OR of er nog specifieke vragen zijn die de OR toe wil voegen.
□ Zijn er voldoende vragen over het functioneren van de OR?
□ Wat wordt er gedaan wordt om een zo hoog mogelijke respons te bewerkstelligen?
▷ PR en communicatie
▷ Digitaal en/of schriftelijk
▷ Taalgebruik
▷ Tussentijdse herinneringen
□ Wil de OR ook een rol hebben om de medewerkers op te roepen om mee te doen met het MTO?
□ Hoe is de anonimiteit gegarandeerd en hoe wordt dit aan de medewerkers gecommuniceerd?
□ Wil de OR in zijn eigen communicatie medewerkers benadrukken dat hij anonimiteit gecheckt.
Activiteiten na afloop van het MTO
□ Afspraken maken over de wijze en termijn waarop de resultaten uit het MTO en de verbeteracties worden gecommuniceerd in de organisatie. Een snelle terugkoppeling zorgt voor blijvende betrokkenheid.
□ Krijgt de OR toelichting van het onderzoeksbureau, zodat hij de resultaten beter kan duiden?
□ Krijgen de medewerkers een mondelinge toelichting over de resultaten.
□ Afspraken maken over wanneer en de wijze waarop de medewerkers ingelicht worden.
□ Afspraken maken over de concrete verbeteracties die de afdelingen en teams oppakken en welke organisatiebreed opgepakt worden.
□ Vraag naar voor de medewerkers zichtbare kortetermijnverbeteracties zijn, zodat de betrokkenheid hoog blijft.
□ Voortgangsafspraken maken over de verbeteracties en de resultaten hiervan.
□ Bespreken welke signalen en verbeterpunten specifiek voor de OR zijn, of die voor de OR een belangrijk speerpunt gaan worden.
□ Concrete actieplannen maken voor de OR.
tri-plus
Porto Franco (l) – trainer/adviseur/veiligheidsdeskundige
Geraldo Kumeling (r) – trainer/adviseur medezeggenschap en vitaliteit