Stichting Multinationale Ondernemingsradenoverleg (MNO)

Geplaatst op 28 juni 2024

In deze rubriek geven we het woord aan een bestuurslid van een organisatie die actief is op het gebied van de medezeggenschap. Dit keer zijn we in gesprek met Annelie Bijpost, sinds december 2022 voorzitter van het bestuur van de MNO.

door Liza Arends en Helene Hubers

Doel van MNO is professionele medezeggenschap te bevorderen bij de aangesloten ondernemingsraden van multinationals. Dat doet ze door netwerken, kennisuitwisseling, onderzoek, lobbyen en samenwerken met organisaties zoals de SER, AWVN, Nationaal Register en het Nationaal Contact Punt.
Vier keer per jaar organiseert de stichting een dag voor alle deelnemers. Die bijeenkomst vindt plaats bij een van de deelnemende bedrijven die als gastheer optreedt. Er staat steeds een ander thema centraal.
Zoals Annelie zegt: ‘hot issues’. Afgelopen jaar kwamen het nieuwe werken, gezondheid en duurzaamheid aan de orde. De laatste netwerkdag was bij KLM over Diversiteit & Inclusie. OR-leden van de multinationals zijn er samen met hun ambtelijk secretarissen welkom.

De bijeenkomsten zijn een belangrijk onderdeel van het werk van MNO. Een ander doel is stimuleren van onderzoek. Annelie: “Dat gaat bijvoorbeeld via de Stichting Onderzoek Medezeggenschap (SOMz). We waren onlangs bij een bijeenkomst en tot onze verbazing waren er alleen maar onderzoekers over de medezeggenschap. We vroegen ons af: waar is de medezeggenschap zelf? Wij wezen SOMz erop dat ze voor de grote vraagstukken van multinationals, bij
MNO moeten zijn. Dan heb je al vijftig organen bij elkaar die je als bron of als klankbord of wat dan ook kunt benutten. Die onderzoekers waren dan ook aangenaam verrast dat wij erbij zaten.”

MNO is een van de partners in de Alliantie Medezeggenschap en Governance (AMG) van de SER. Ook hier viel het MNO op dat er bij bijeenkomsten van de Commissie Bevordering Medezeggenschap (CBM) van de SER weinig medezeggenschappers waren.
“Daar waren voornamelijk trainers, adviseurs, advocaten en ook ambtelijk secretarissen. Toen dacht ik: dit is de Commissie Bevordering Medezeggenschap maar waar zijn de medezeggenschappers zelf?”
Daarom zorgt het bestuur van MNO ervoor dat uitnodigingen voor bijeenkomsten van CBM ook bij de MNO-leden terechtkomen. In het bestuur van MNO ligt de focus op het meenemen van de leden in de activiteiten van het bestuur.

Er is nog meer dat bij Annelie verbazing wekte toen ze voorzitter werd. Ze vond de medezeggenschapswereld onoverzichtelijk. “Ik wist niet dat er zo’n hele wereld met van alles rondom de medezeggenschap bestond. Serieus! Er ging een wereld voor me open.”
Het lijkt bovendien of veel organisaties hetzelfde doen. Ze zou graag zien dat bijvoorbeeld onderzoek meer wordt geclusterd, omdat het soms overlapt.

MNO heeft nog meer ambities. Het is de stichting een doorn in het oog dat de ‘medezeggenschapsprofessionals’ de trainers, coaches enzo zijn. Zij vergeten wel eens dat de echte medezeggenschappers zelf een andere professie
hebben. Even kijken we verbaasd; is medezeggenschap niet je professie? Maar Annelie bedoelt dat de medezeggenschappers het naast hun eigenlijke werk ‘erbij doen’. Ze benadrukt dat het haar professie, haar vak is om stewardess te zijn en de medezeggenschap komt erbij. Weinig medezeggenschappers hebben de luxe het fulltime te
doen. De meesten worden er maar een paar uurtjes voor vrijgesteld. En dan is er niet voldoende tijd om bij
te houden wat er in de medezeggenschap allemaal te doen en te halen is. Annelie: “Dat is jammer en het komt invloedrijke medezeggenschap niet ten goede. Dus het bestuur probeert de theorie en alle ondersteuning richting de gewone medezeggenschapper te brengen. Dat is een beetje de zoektocht waar we mee bezig zijn.” De ambitie van
het MNO-bestuur is dat ondernemingsraadleden van multinationals allemaal weten dat ze met hun vragen
bij MNO terechtkunnen. MNO kan dan doorverwijzen naar een informatiebron of een bestaand netwerk.
“Vaak begin je met een zoekfunctie of een belletje. Als de medezeggenschap van de multinationals ons daarvoor weet te vinden, dan vind ik ons geslaagd.”

Annelie beseft dat zij als voorzitter de blikvanger is. Gevraagd hoe zij haar rol ziet, zegt ze heel beslist: “Ik ben tijdens de netwerkdagen en dit soort interviews wellicht het gezicht van MNO maar ik ben niet MNO. MNO is de organisatie, en mijn rol is faciliterend. Ook via het MNO-bestuur komt informatie vanuit het veld bij de leden terecht. Die informatie komt van veel verschillende stakeholders en bijvoorbeeld ook van jullie. En natuurlijk kan een voorzitter ook sturend en
begeleidend zijn, zo coördineer ik ook de bijeenkomsten en zorg dat de sprekers op elkaar aansluiten en de inhoud elkaar niet overlapt.”

“Onontbeerlijk”, dat is het duidelijke antwoord op de vraag hoe MNO de rol van de ambtelijk secretaris ziet. Als redenen noemt Annelie dat de ambtelijk secretaris een professionele secretaris is, administratief ondersteunt en dat het bovendien een stabiele factor is. Ze voegt eraan toe dat een ambtelijk secretaris ook een inhoudelijk beleidsadviseur kan zijn. Bij de OR van KLM denkt de ambtelijk secretaris niet inhoudelijk mee, al heeft zij wel een adviserende rol naar het
dagelijks bestuur. “Zonder dat ik daar een oordeel over heb hoor, want als het werkt, dan werkt het.”

Recent ontdekte het bestuur van MNO dat MNO een andere definitie hanteert voor ‘multinational‘ dan de SER. Voor de SER is een bedrijf een multinational als het een Europese ondernemingsraad heeft. MNO keek tot nu toe naar de omzet, het aantal fte’s en het aantal betrokken landen. Ondernemingsraden van kleinere multinationale bedrijven kunnen nu nergens terecht. Om ervoor te zorgen dat die ook bij MNO terechtkunnen, is MNO bezig met een wijziging van haar statuten.

Stichting Multi Nationale Ondernemingsradenoverleg (MNO)
is een samenwerkingsorgaan en netwerkorganisatie. De
stichting is opgericht in 1982. Op dit moment zijn er ongeveer
vijftig Nederlandse ondernemingsraden van multinationals
aangesloten. Zij representeren tien verschillende branches en vertegenwoordigen een achterban van ruim 600.000 werknemers in Nederland. Doordat alle deelnemers werknemers van multinationals zijn, is MNO verbonden met meer dan vier miljoen werknemers wereldwijd.
Meer informatie over MNO op www.stichting-mno.nl
Op dit moment werkt de stichting aan een nieuwe, interactieve website, om netwerken en kennis delen voor de
leden makkelijker te maken.

0182 231 270